atterhagen.com

En blogg om mig, mitt liv och min träning

Wrestling...fejk?

Kategori: Allmänt

Den återkommande frågan inom detta ämne.

är det fejk? gör det ont?

jag har tränat kampsoport i hela mitt liv. jag började med Judo när jag var 10-11år och höll på tills jag blev 20, sedan sadlade jag om till SHootfighting/MMA/submssion wrestling och har varit aktiv av och till i ca 10år

inom MMA/shootfighting är det hårda fysdrillar och teknik på hur man försvarar sig och neutraliserar sin motståndare på effektivaste sättet enligt tävlingsreglerna. visst, ibland kör det ont att sparras och visst gör en rejäl lowkick ont!

när det kommer till Pro wrestling gäller något helt annat! här får du lära att INTE blocka, att stå emot de naturliga försvarsmekanismerna till att försvara dig. du ska lära dig att TA stryk, överallt på kroppen. och att falla platt på rygg eller mage/rygg från över 2m gör ont. hur duktig du än är på att falla så gör det ont! att sedan landa på bord eller stegar är ännu värre!

ett annat exempel: alla har säkert sett brottare springa mot de tillsynes "mjuka" fjädrande repen och komma ut från repen med en väldig fart. vad de flesta som inte vet det är att springa med full kraft med ryggen in i repen gör fruktansvärt ont! och man blir blåslagen och skinnflådd av det.

i min första pro wrestling match tog jag bla. 2 hoppsparkar i huvudet och en flygande armbåge i huvudet, alla de smällarna satt hårt och jag såg verkligen stjärnor och var gränsen till att bli knockad. den känslan har jag aldrig fått när jag tävlade inom MMA eftersom man ALLTID skyddar eller blockar slag/sparkar

vi pro wrestlers sätter vår hälsa, våra kroppar och även våra liv på spel för att vi brinner för det vi gör! att underhålla ER!

en match kan väldigt bra och mindre bra,men en sak är säker, vi gör det för att väcka känslor hos publiken, på ett eller annat vill vi att ni ska känna något för karaktärerna och matcherna.

Ni som inte har varit live på en wrestling show har missat något. publiken utgör en stor del av känslan/stämningen. och att brottas utan en bra publik är aldrig roligt.

så nästa gång ni ser en Wrestling match och ser hur folk flyger, tar stryk, gör volter och väcker en känsla i er...kom ihåg att vi gör det för att berätta en historia, som en film...vinna eller förlora är inte det viktigaste.....vi gör det för ER underhållnings skull!

 

Fotograf: Sandra Nordin

 
Fotograf: Fredrik Streiffert
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2015-05-04 | 13:46:37

    Vilka är fotograferna?

    Svar: Har uppdaterat den informationen nu. Tack!
    Daniel Atterhagen

Kommentera inlägget här: